 |
Aktuality
|
|
24. 11. 2022 |
|
|
Zásadní role podzemních zásobníků v Evropě se letos kvůli válečnému konfliktu na Ukrajině potvrdila, neboť jsou nezbytné pro zajištění bezpečnosti dodávek zemního plynu.
- Znáte druhy zásobníků a technologie potřebné k vtláčení a těžbě?
- Jak si zásobníky plynu poradí se směsí zemního plynu s vodíkem?
- Na jakých principech funguje obchodování s kapacitou?
- Jakou legislativu byste měli znát v oblasti uskladňování zemního plynu?
- Co vše se změnilo od vypuknutí konfliktu na Ukrajině?
Odpovědi na tyto a další otázky nabídne nové školení „Uskladňování zemního plynu v roce 2023 – technické uložení plynu, projekty, obchodování s kapacitou, legislativa“. Zaručujeme vám informace od předních expertů provozovatelů podzemních zásobníků plynu.
Máte-li zájem, podívejte se do programu a registrujte se!
|
23. 11. 2022 |
Dodávky plynu z Alžírska
|
Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela v Alžírsku jednal o dodávkách plynu do České republiky. Debaty jsou na úrovni předběžných návrhů smluv, nyní se diskutuje o množství, délce kontraktu a cenách. Alžírsko by do budoucna mohlo pokrývat až 30 procent celkových dodávek do ČR, míní.
„Klíčové je, že jsme se dohodli na dodávkách plynu z Alžírska do České republiky. Myslím, že Alžír bude do budoucna hrát klíčovou roli v nahrazení dodávek ruského plynu v našem energetickém mixu,“ řekl Síkela.
Jde podle něj jak o plyn, který by byl vedený trubkami přes Tunisko a Itálii do ČR, tak o dodávky do LNG terminálu v nizozemském přístavu Eemshaven, kde Česko získalo pronájem kapacity.
Alžírsko je čtvrtým největším exportérem zemního plynu na světě a třetím největším vývozcem do Evropy. O dodávkách plynu podle Síkely Česko nadále jedná s Norskem, Katarem, Spojenými státy či s Kanadou, kam se příští rok chystá.
|
21. 11. 2022 |
Praha začne testovat první vodíkový autobus od Škody
|
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) bude prvním dopravcem v zemi, který začne testovat v běžném provozu vodíkový autobus H’CITY 12 od Škoda Group. Podle zveřejněného kontraktu v registru smluv může být v pronájmu až čtyři roky. Autobus má jezdit na lince (Pražská čtvrť – Jižní Město). Smlouva je na 24 měsíců s opcí na další dva roky. Za každý ujetý kilometr má podle smlouvy uhradit DPP 54 Kč bez DPH.
Vodíkový autobus představila Škoda na veletrhu InnoTrans v září. Pro Škodu není vodík novinkou. Už v roce 2009 představila první model vodíkového autobusu Škoda TriHyBus, který řadu let sloužil v provozu.
Autobus Škoda H’CITY 12 používá jako zdroj elektrické energie PEM palivové články, ve kterých probíhají reakce vodíku a kyslíku, a baterie, do kterých se ukládá vyrobená energie. Tento typ pohonu umožňuje na jedno natankování dojezd do vzdálenosti až 350 km. Podobně jako u trolejbusů řady T’CITY a elektrobusů E’CITY bude Škoda využívat karoserii od turecké společnosti Temsa.
Klíčové vlastnosti vodíkového autobusu:
Délka: 12 020 mm
Šířka: 2 550 mm
Výška: 3 430 mm
|
Počet míst k sezení: 26
Počet cestujících: až 85
Kapacita zásobníku vodíku: 39 kg
|
|
21. 11. 2022 |
|
|
Nárazová odorizace letos probíhá od pondělí 21. listopadu do pátku 25. listopadu. Provádí se pravidelně každý rok před zahájením hlavní topné sezóny na celém území Čech i Moravy. Výrazně intenzivnější zápach zemního plynu prověří kvalitu plynových rozvodů a umožní zjistit i nepatrné netěsnosti v domovních rozvodech nebo u plynových spotřebičů.
Zemní plyn je v přirozeném stavu zcela bez zápachu. Odorizaci plynu provádějí distributoři, kteří zajišťují jeho distribuci ke koncovým zákazníkům plynovody.
„V GasNetu máme zhruba stovku odorizačních stanic. Zemní plyn v nich odorizujeme po celý rok, ale v rámci této podzimní akce množství odorantu krátkodobě zdvojnásobíme. To nám pomůže spolehlivě zkontrolovat naši soustavu před zimními měsíci,“ uvedl Petr Koutný, provozní ředitel skupiny GasNet.
Více zde
|
16. 11. 2022 |
Německo otevřelo první přístav pro dovoz LNG
|
Německo je připravené využívat alternativní zdroje energie. V polovině listopadu otevřelo první přístav, který je určený na dovoz LNG. Nový LNG terminál má do značné míry nahradit dodávky fosilních paliv z Ruska. Nachází se ve Wilhelmshavenu, což je pobřeží na severozápadě Německa propojené se Severním mořem. Přístav by měl v budoucnu sloužit také k importu zeleného vodíku a energie z obnovitelných zdrojů v Severním moři. Wilhelmshaven má roční kapacitu 7,5 mld. m3. První dodávky zkapalněného zemního plynu má terminál zpracovat na počátku roku 2023.
O podíl LNG v některém z německých terminálů má zájem také Česká republika. Spolkový ministr hospodářství Robert Habeck o tom v polovině října jednal s ministrem průmyslu Jozefem Síkelou. V případě nouze může Německo sdílet plyn s Českem.
Podle údajů organizace Gas Infrastructure Europe (GIE) fungovalo k polovině října v Evropě 30 LNG terminálů.
|
|
 |
Legislativa a strategie
|
|
EU
|
Komise navrhla nový nástroj EU pro omezení nadměrného nárůstu cen plynu.
Více zde
|
EU souhlasí s kompromisem vzešlým z konference COP27, který má udržet Pařížskou dohodu při životě a ochránit ty, kteří jsou změnou klimatu nejvíce ohroženi.
Více zde
|
ČR
|
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 298/2022 Sb., o stanovení cen elektřiny a plynu v mimořádné tržní situaci bylo zveřejněno ve Sbírce zákonů jako předpis 343/2022 Sb.
Více zde
|
|
 |
Technická normalizace
|
|
|
Výběr dokumentů z věstníku ÚNMZ č. 11/2022, které souvisí (nebo mohou souviset) s odvětvím plynárenství,
zde
Více informací podá Tomáš Havránek, tomas.havranek@cgoa.cz.
|
|
|